fredag den 24. oktober 2014

DIY - Hæklet juletræsranke



Materialer

Garn: Jeg har brugt almindeligt bomuldsgarn, men andre garntyper kan også bruges.

Hæklenål str. 3 eller den størrelse, der passer til det valgte garn. 

Perler: Jeg har brugt træperler, som kan købes i Panduro. 

Forkortelser

fm = fastmaske
lm = luftmaske

Juletræet

Alt efter hvor stort, du vil have træet, kan du sagtens stoppe før 22. række.

1. 2 lm
2. 2 fm i 2. lm fra nålen, 1 lm (vendemaske)
3. 1 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
4. 2 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
5. 3 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
6. 4 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
7. 5 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
8. 6 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
9. 7 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
10. 8 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
11. 9 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
12. 10 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
13. 11 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
14. 12 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
15. 13 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
16. 14 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
17. 15 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
18. 16 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
19. 17 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
20. 18 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
21. 19 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
22. 20 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm

Bryd ikke garnet.

Nu er du klar til at hækle en fm-kant rundt om træet. Fortsæt op langs siden. Hvis du har fulgt ovenstående, vil du skulle hækle 20 fm for at nå toppen af træet. Hækl 3 fm i toppen og fortsæt ned langs den anden side. Hækl 2 fm i den sidste maske på siden og bryd garnet. Hæft enden.

Stammen



Find midten af træet og hækl 4 fm og 1 lm. Vend arbejdet og hækl igen 4 fm. Bryd garnet og hæft ender.

Sy perler på juletræerne. Jeg valgte sy 4 perler på den ene side af hvert grantræ.

Hækl 4 juletræer mere eller så mange, som du synes, din ranke skal bestå af.

Ophæng

Ophænget kan laves på forskellige måder. Jeg har lavet min således:

Hækl 20 lm og luk til en ring med en km. Dette bliver et "håndtag", som er praktisk, når ranken skal hænges op.
Fortsæt med at hækle 50 lm. Der hækles nu 1-2 fm i toppen af det første træ. Fortsæt nu med 35 lm, hvorefter det næste træ hækles på på samme måde osv. Afslut med endnu et "håndtag".

Jeg valgte at hækle endnu en fm-række i lm-rækken, så ophænget blev lidt tykkere, men det kan undlades.

Hæft alle ender. Jeg har til sidst bundet en almindelig knude ved overgangen mellem "håndtagene" og selve "snoren".





Opskriften må bruges til privatbrug, og det færdige produkt må gerne sælges med henvisning til mig som designer. Opskriften må ikke sælges, gengives andre steder eller oversættes til et andet sprog uden min tilladelse.

24 kommentarer:

  1. Hvor er de søde og enkle, måske man skulle lave nogen til at pynte julegaverne med:)

    SvarSlet
  2. Jeg er ikke særlig god til at hækle (eller sy eller strikke...) men dem her er så søde, at jeg bliver NØDT til at prøve! Om ikke andet så fordi der sidder en rigtig person på den anden side af opskriften som jeg måske kan spørge, hvis det går helt galt ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en god ide. Den er ikke svær. Du er altid velkommen til spørge mig :-)

      Slet
  3. Hvor de bare super søde, må på want-to-do-listen, der er jo heldigvis LÆÆÆÆÆNGE til jul.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er heldigvis et stykke tid endnu :-D

      Slet
  4. Hvor er det bare en sød juletræsranke. Fastmaskerne rundt om giver lige det sidste touch, som gør det bare så meget finere. Tak for opskriften. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme!

      Det giver nemlig lige den sidste flotte afslutning at hækle en omgang fastmasker.

      Slet
  5. Hvor er de fine og tusind tak for opskriften <3
    Rigtig god weekend.
    Knus Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak og velbekomme, Birgitte

      God weekend til dig også

      Slet
  6. They're lovely :) I really like the bead details

    SvarSlet
  7. Super sød juletræs ranke og især med små perler på.

    SvarSlet
  8. Ej, hvor en sød ranke:) I går var der to måneder til jul - faktisk er der stadig to måneder til jul for os:) Vi skal nemlig holde den hos farmor og farfar i år i England og det er jo den 25 dec:) Kig forbi bloggen - der er spørgerunde:) go weekend.

    http://hvisvindenvender.blogspot.dk/2014/10/jamen-sa-laver-vi-da-en-sprgerunde-nu-i.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, så er der i dag nøjagtig 2 måneder til :-) Jeg tager lige et kig forbi din blog.

      Slet
  9. Que bonitos , ideal .
    Besos Rosa .
    http://lavidaenrosayblanco.blogspot.com.es/

    SvarSlet
  10. Tak fordi du deler opskriften <3 - det er simpelthen så sød en ranke, med de juletræer, du har nørklet.
    Den vil jeg give mig i kast med, kan simpelthen ikke lade være :0)

    SvarSlet
  11. Så kom jeg i gang med den fine juletræsranke :0) - har lavet de to første træer. Tak fordi du deler din opskrift, Anita <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme! Det lyder rigtig spændende, Vivi!

      Slet
  12. Hej hvor store er de i højden

    SvarSlet

Jeg elsker mine læseres kommentarer, så læg gerne en, hvis du har noget på hjerte.