fredag den 18. september 2015

DIY - Hæklet retro-coaster





Materialer

Garn

8/4 bomuldsgarn i 3 forskellige farver. Det er et godt projekt til at få brugt sine rester.


Hæklenål

Vælg en størrelse, der passer til garnet, og som ved hækling giver en fast struktur. Jeg har brugt str. 2,5.


Fremgangsmåde

Der hækles i afsluttede omgange.

Ved farveskift bryder jeg garnet og hæfter enden. Jeg synes, det giver det flotteste resultat.


Begynd med farve 1: Hækl 8 lm, og saml dem til en ring med en km i 1. lm.
  1. omgang: 2 lm, 14 stgm i ringen. Afslut med en km i 1. stgm. Bryd garnet og hæft. (15 m)
  2. omgang: Skift til farve 2: 2 lm, 1 stgm i masken ved 1. lm, 2 stgm i hver maske. Afslut med km. (30 m)
  3. omgang: Skift til farve 11 lm, 1 fm i hver maske. NB: Fordel 6 udtagninger jævnt på omgangen. Afslut med km.  (36 m)
  4. omgang: Stadig med farve 11 lm, 1 fm i hver maske. NB: Fordel 6 udtagninger jævnt på omgangen. Afslut med km. (42 m)
  5. omgang: Skift til farve 3: Sæt garnet til. *Hækl 17 lm og sæt lm-rækken fast i samme maske med en km, så der dannes en løkke (Se billede 1), 1 fm i de næste 2 m. Gentag fra * til * på hele omgangen. (22 løkker
  6. omgang: Bryd ikke garnet. Hækl en km i hver m i det bagerste maskeled hele vejen rundt om alle løkkerne - dog IKKE i de 3 øverste masker i hver løkke. Her hækles 2 fm i hver maske. Se billede 2. 
Bryd garnet og hæft alle ender.



Billede 1 (5. omgang)


Billede 2 (6. omgang)






Den færdige coaster





Opskrifterne må bruges til privatbrug, og det færdige produkt må gerne sælges med henvisning til mig som designer. Opskriften må ikke sælges, gengives andre steder eller oversættes til et andet sprog uden min tilladelse.

8 kommentarer:

  1. Hvor er de flotte.
    Dem må jeg vist prøve at lave :)

    Kh. Linette

    SvarSlet
  2. De er altså rigtig skønne! Du har ramt retrostilen ret godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anja! Jeg synes også selv, at de blev som jeg havde forestillet mig.

      Slet
  3. De er rigtig fine. Tak for opskriften :-)
    Kh Christina

    SvarSlet

Jeg elsker mine læseres kommentarer, så læg gerne en, hvis du har noget på hjerte.