søndag den 15. februar 2015

DIY - Hæklet æg (grundopskrift)



Jeg har i vinterferien lavet en masse udkast til en opskrift på et hæklet æg. Jeg hæklede først 2 forskellige fra to opskrifter, som jeg fandt på nettet, men jeg var ikke tilfreds med formen.

Derfor har jeg nu sammensat min egen, som for mig giver en mere "rigtig" ægform og ikke mindst størrelse. Som det ses på billedet er de stort set lige store.


Materialer

Garn

Der kan bruges al slags garn. Garnrester er idelle til formålet.
Til broderiet har jeg brugt tyndt hæklegarn.

Hæklenål

Vælg en størrelse, der passer til garnet, og som ved hækling giver en fast struktur. Jeg har brugt str. 2,5 til almindeligt bomuldsgarn

Fyld

Jeg har brugt almindeligt pudefyld fra en billig pude købt hos Jysk.

Fremgangsmåde

Der hækles i afsluttede omgange, når der hækles æg med farveskift. For at få en mere usynlig overgang mellem omgangene afsluttes hver omgang med en km i første m fra forrige omgang. Denne km skal være meget stram. Hækl derefter en stram lm. Til sidst hækles en almindelig fm.




OBS: Jeg kommer den første omgang pudefyld i efter 19. omgang og resten efter 20. omgang. Det er en god ide at rulle ægget mellem hænderne for at fordele fyldet regelmæssigt.

Start med 2 lm
  1. omgang: 6 fm i 1. lm (6 m)
  2. omgang: 2 fm i hver m (12 m)
  3. omgang: *1 fm, 2 fm i næste m* x 6 (18 m)
  4. omgang: 1 fm *3 fm, 2 fm i næste m* x 4, 1 fm (22 m)
  5. omgang: 1 fm, *6 fm, 2 fm i næste m* x 3 (25 m)
  6. omgang: *6 fm, 2 fm i næste m* x 3, 4 fm (28 m)
  7. omgang: 2 fm, 2 fm i næste m, *8 fm, 2 fm i næste m* x 2, 7 fm (31 m)
  8. omgang: 5 fm, 2 fm i næste m, 23 fm, 2 fm i næste m, 1 fm (33 m)
  9. omgang: 2 fm i første m, 32 fm (34 m)
  10. omgang:17 fm, 2 fm i næste m, 16 fm (35 m)
  11. omgang: 1 fm i hver m (35 m)
  12. omgang: 1 fm i hver m (35 m)
  13. omgang: 1 fm i hver m (35 m)
  14. omgang: 1 fm i hver m (35 m)
  15. omgang: 2 sm, 16 fm, 2 sm, 15 fm (33 m)
  16. omgang: *9 fm, 2 sm* x 3 (30 m)
  17. omgang: 4 fm, 2 sm, 6 fm, 2 sm, 10 fm, 2 sm, 4 fm (27 m)
  18. omgang: *5 fm, 2 sm* x 3, 3 fm, 2 sm, 1 fm (23 m)
  19. omgang: 2 fm, 2 sm, 3 fm, 2 sm, *5 fm, 2 sm* x 2 (19 m)
  20. omgang: *2 sm, 1 fm* x 6, 1 fm (13 m)
  21. omgang: *2 sm* x 6, 1 fm (7 m)
Sy sammen i bunden og hæft ender.

Rul evt. ægget igen mellem hænderne, så fyldet fordeles regelmæssigt.




Jeg har efterfølgende broderet på den ene æg. Broderiet hedder "Lazy Daisy".


Æggene er desuden mit 12moc-projekt i februar.

Du kan også finde opskriften på et stribet æg og et æg med herringbone-broderi her på bloggen. Der har du også mulighed for at se, hvordan du kan sætte en stop til ophæng i dit æg.

Du kan også lade dig inspirere af de mange flotte æg, som mine læsere hare kreeret!

Opskriften må bruges til privatbrug, og det færdige produkt må gerne sælges med henvisning til mig som designer. Opskriften må ikke sælges, gengives andre steder eller oversættes til et andet sprog uden min tilladelse.

16 kommentarer:

  1. Hvor er de bare skønne! Så kan påsken da bare komme an :-D

    SvarSlet
  2. De er simpelthen så fine....tak for den dejlige opskrift ^^

    SvarSlet
  3. Hvor er de fine <3
    Du er godt til at hækle.
    Jeg ønsker dig en rigtig dejlig dag.
    Knus Birgitte

    SvarSlet
  4. Takk for at du har deltatt på min link up idag :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme! Tak for at du opretter det hver uge.

      Slet
  5. Hallo,
    das sind ja wunderschöne Ostereier !
    So schöne helle Farben.
    Die gefallen mir sehr !
    liebe Grüße
    Käthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Danke schön, Käthe! Ich mag auch die helle Farben.

      Slet
  6. Hvor er de bare fine, de æg:-)

    SvarSlet
  7. De er godt nok fine , jeg er så fræk at kopiere opskriften , jeg håber at kan nå at hækle nogle til mit japanske kirsebærtræ i haven her til påske
    birnashavedroem.dk

    SvarSlet
  8. Søde søde æg. Men hvordan hækler du hjertet

    SvarSlet

Jeg elsker mine læseres kommentarer, så læg gerne en, hvis du har noget på hjerte.